"ככם אלף פעמים" / טל טביומי

שלושה אנשים צעקו איכה. ישעיה שמשתומם בכאב 'איכה היתה לזונה', ירמיה המתאבל 'איכה ישבה בדד'. אבל לפניהם, בפרשה שלנו, משה שואל בעצב כנראה, כי זה הרגש שיושב שם חזק במילה הזו איכה-

אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי, טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם, וְרִיבְכֶם.

סימן שאלה מהדהד וקיומי איך אפשר לשאת את קשיי ההנהגה של עם כל כך מאתגר. משה מתאר אפילו כיצד הגידול באוכלוסיה הוא חלק בלתי נפרד מהעול שמתעצם-

לֹא-אוּכַל לְבַדִּי, שְׂאֵת אֶתְכֶם.  ה' אֱלֹקיכֶם, הִרְבָּה אֶתְכֶם; וְהִנְּכֶם הַיּוֹם, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב.

הנה בדורנו, אקולוגיים מוצאים פתרון למצוקת פיצוץ האוכלוסין המכביד על כדור הארץ ומציעים הגבלות ילודה אידיאולוגיות ומיטיבים עם העולם על ידי אי הבאת ילדים.

אבל משה רבנו באותה נשימה שבה הוא מתאר את הקושי המכריע בהנהגת עם ההולך ומתעצם מוסיף ומבקש-

ה׳ אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵכֶם יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם אֶלֶף פְּעָמִים וִיבָרֵךְ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם׃

מורכבות רגשית שמצד אחד צועקת איכה ומצד שני מברכת תביאו עוד. תתברכו עוד. תמשיכו לגדול. נתמודד.

 חז״ל אגב תופסים את המילים של משה כמצמצמות מידי.

– אמרו לו: רבינו משה, אי אפשנו שתברכנו! המקום הבטיח את אברהם אבינו: "כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הי.  ואתה נותן קצבה לברכתינו??? (ספרי דברים פיסקא יא)

כלומר, מתפלאים בני ישראל על משה שמעיז לדבר במספרים ככה ולהגיד – אלף. הרי הקב״ה לא הגביל אלא בירך ככוכבי השמיים וכחול. בלי אפשרות בכלל למנות את מספרם, ומשה מברך לכאורה ומקטין כשהוא נותן תקציב של ׳ ככם אלף פעמים׳.

(כאשר נשאל סאלח שבתי על ידי הפקידה כמה ילדים יש לו הוא משתומם ומתחמק ולא מוכן לדבר ככה במספרים. זה לא מנומס ולא יפה ככה לצמצם או להסתבך עם עין הרע. )

באופן אישי, מודה שכאשר אני שומעת את הברכה הזו בימים נוראים במניין הספרדי המברך את הקהל יוסף עליכם ככם אלף פעמים, זה תמיד היה נשמע לי כמו אוהב אתכם מלאנתלפים. שזה לא באמת מספר.

אבל חז״ל הרגישו שתוך כדי המילים משה מתפתל בין המספר המצמצם ומיד מתקן ומוסיף שבעצם בכל מקרה אלוקים יברך אתכם כאשר דיבר לכם.

המדרש שם מנסה לדמות את זה במשל למלך עם נכסים רבים  ובן קטן והיה צריך לצאת למדינת הים ומחליט למנות לו אפוטרופוס שיתן לבן מתוך האוצר כל פעם אבל כל פעם קצת שלא יבזבז הכל. (איך באמת הארי פוטר לא מבזבז את האוצר שהשאירו לו ההורים בבנק גרינגוט, אני לא זוכרת)

ויש שניסו ללמד שמשה בענווה שלו הרגיש שהוא יכול לתת מתנה בגודל מסויים ובכל מקרה המתנה שלהם יותר גדולה. ולכן מברך משלו ומוסיף את ברכת האבות.

כך או כך, משה רואה באתגר הגדול של גידול האוכלוסין ברכה שיש להתמודד איתה. להוסיף ולברך ולמצוא פתרונות יצירתיים לגידול באהבה גדולה.

שנזכה לגדול. למצוא מקום. לחשוב על פתרונות יצירתיים. ולהתברך באהבה ובמנהיגות הנושאת בקשיים באמונה ובמסירות.

כתיבת תגובה